Gardinchock

8 Jul

Nu ska jag snart hoppa in i bilen, men det var en sak jag kom att tänka på.

Nämligen att något radikalt har hänt i Sverige under min frånvaro. Något omvälvande. Som nästan förändrar min totalbild av detta land. Som får The UFO att känna sig veryvery lost in space, indeed.

Nämligen att varenda människa tycks skaffa panelgardiner.

Själv visste jag inte vad panelgardiner var före sommaren. Nu ser jag dem överallt. Hemma hos folk, på Ikea, Åhléns, you name it.

Först tyckte jag det såg jättekonstigt ut med de där smala tygbitarna. Sen upplyste nån vänlig individ mig om att man kan kombinera ihop flera stycken om man vill ha det mer täckande.

Aha.

I mina föräldrars hus finns bara såna där upphängningsaggremanger som man kan peta upp traditionella gardiner på. Såna där rejäla saker med rynkband eller vad fasiken det nu heter.

Men såna gardiner verkar man inte kunna köpa någonstans längre. Så vi får väl byta ut gardinstängerna här om vi ska ha nya gardiner. Vilket vi ska. I och med att de gardiner som hänger här har hängt här sedan mina föräldrar flyttade in i huset för drygt 20 år sedan. Vad jag kan erinra mig så hängde de förresten även i det förra huset de bodde i. Mitt barndomshem.

Mina föräldrar var, som ni nog anar, inte vidare intresserade av gardinmode.

Jag är lite mer lagd åt det hållet.

Men det kan ju tänkas att jag hittar gardiner med rynkband in Deutschland.

Nejmen nu får jag sluta bluddra. Och kolla att jag fått med allt i väskorna.

Vi hörs på fredag eller så. Ha det gott!

Kommentera

