Främmande fågel

25 Jun

Idag har jag satt ut min dotter i skogen. Jodå. Det vill säga att jag skjutsat ut henne till ridlägret som äger rum i en vacker skånsk sommarskog nära oss. Hämtning på fredag eftermiddag. Få se om hon ringer oss under veckan. Förra året hördes inte ett pip. Hon var alldeles för upptagen med att ha kul.

I övrigt känner jag mig väldigt främmande ute i den svenska verkligheten. Det är konstigt. Alla gånger tidigare när vi har åkt hem på Sverigebesök har jag tyckt det var lite befriande, för jag har känt mig avslappnad här, trygg i min egen kultur på något sätt. Jag har förstått mig på folk, deras ageranden, gester och blickar. Allt har bara flutit på, liksom. Go with the flow.

Men inte den här gången. Jag går omkring på helspänn ute på stan. Kan inte sätta fingret på vad det är som känns så konstigt här. Vi var ju i Sverige för ett halvår sen, och då kändes allt ”normalt”.

Den här gången känner jag mig som en katt bland hermelinerna. Märkligt.

Kommentera

