Första morgonen i Sverige

21 Jun

Godmorgon på er allihopa in the fosterland. The UFO has landed.

Jag sitter i mina föräldrars radhus och har precis avnjutit två koppar stärkande Zoegas-kaffe. Vi anlände igår vid sjutiden på kvällen, och klockan elva rasade vi i säng alla tre. Min man och jag har sovit alldeles utmärkt, det är lite värre med åttaåringen, hon sov nämligen, i motsats till oss, en hel del på planet.

Visst är det sorgesamt att sitta här i huset utan mina föräldrar. Det är inte riktigt som det borde vara. Jag saknar mammas kvicka steg, jag saknar hennes slammer i köket, till och med att hon lyssnade på P1 på absolut högsta volym på halvtaskig mottagning saknar jag. (Inget alls ont om P1, det var mer volymen och den halvtaskiga mottagningen som var problemet…transistorradion gick aldrig att ställa in ordentligt). Jag saknar att inte se pappa sitta vid sitt skrivbord i arbetsrummet, fullt sysselsatt med sina korsord, klippböcker (så fort mina föräldrar hade varit på någon resa, och de reste mycket, gjorde han ett fint minnesalbum), sitt kassaboksförande och allt annat skrivarbete han ägnade sig åt.

Men det är ändå inte lika hjärtskärande som jag trodde att det skulle bli.

Och kanske beror det lite på att åttaåringen tar det så bra. Första gångerna hon var här, efter mormors, och sedan efter morfars död, var hon väldigt ledsen och grät mycket. Men inte den här gången.

Hon har hittat ett stort svartvit fotografi på sin morfar, taget på hans jobb. Han har sin vita labbrock på sig och tittar på ett provrör som han håller upp mot ljuset. Kortet är taget på 70-talet, när jag var i hennes ålder.

”Vad glad och ung han ser ut, morfar”, säger åttaåringen. ”Tänk att han har varit så ung!”

Jag berättar för henne att som morfar ser ut på bilden, precis så minns jag honom från när jag var liten.

Sen frågar hon om hon får sätta upp bilden på väggen, ovanför sin säng. Visst får hon det.

Idag ska vi leta efter ett fint kort av mormor hon också kan sätta upp.

Livet går vidare.

Kommentera

