Ditt problem är bara mitt problem

11 Jun

När jag nu ändå är igång på knopp- och kroppstemat måste jag få berätta om min visit hos optikern för någon dag sedan.

Ett optikerbesök har nämligen stått på min lista med saker som jag måste hinna med innan vi lämnar Korea. Om man behöver glasögon är det nämligen en god idé att köpa dem här i och med att priserna är mycket lägre än i Sverige.

Jag bär inga glasögon, men tänkte att nu ska jag göra en synundersökning, det kan ju hända att det faktiskt är dags för mig att förstärka synen.

Så jag gick till den trevlige kille som försett min dotter med glasögon. Han som en gång i tiden, på tal om ingenting alls, gav mig en diskret vink om att man inte bör välja något annat än en koreansktillverkad tv-apparat till sitt hem.

När synundersökningen är vederbörligen genomförd rynkar han pannan och hytter lite med pekfingret mot mig. Och säger:

”Only one problem with your eyes”.

Där ser man, och vad kan det vara, tänker jag.

”Your problem his that your eyesight is too good. Excellent. So that means that I have a problem. Because I can’t sell you any glasses.”

Åhå. Too good eyesight. Jamen det kan jag väl försöka leva med. Faktum är att jag genast känner mig lite fånigt stolt.

Lite synd är det ju att han inte kan tjäna några pengar på mig. Å andra sidan var min man hos honom för en tid sedan, och han behövde minsann läsglasögon. Så han har åtminstone tjänat pengar på två tredjedelar av vår familj. Alltid något.

Kommentera

