More shopping – ’til WE are dropping

6 Jun

[rockyou id=72046897&w=426&h=319]Min dotter har önskat sig att få handla upp de veckopengar hon har sparat här i Korea. Så eftersom det var helgdag hära idag – precis som i Sverige – begav vi oss till stormarknaden Lotte Mart. (Koreanska helgdagar innebär inte med automatik att affärerna är stängda). Barnet önskade köpa dagböcker, pennor, suddisar och sånt.

Vi vimsade runt på Lotte Mart i någon timme. Dottern valde att dväljas länge vid pappersavdelningen, och minst lika länge vid den väldigt rosa avdelningen för tjejleksaker (gissa vilken färg avdelningen för killeksaker har?!?). Hon hade grav beslutsångest, för att uttrycka det milt, och fick en konkret och ytterst lärorik upplevelse att ibland räcker inte ens pengar till ALLT man vill ha. Samt att mamma som vanligt är hård och bestämd och inte sponsrar med mer än högst tre kronor.

Själv föll jag till föga och införskaffade den fina skylten ”Authorized persons only”, som jag babblat om i ett inlägg nedan.

Efter detta stärkte vi oss med lunch på McDonalds i bottenplan. Vägg i vägg med McDonalds ligger Lotteria; den koreanska varianten av ett burgarpalats. De är till förväxling lika, åtminstone när det gäller skyltdesign, inredning och priser. Men Lotteria kör med en del hamburgervarianter som jag för mitt liv inte kan lära mig att älska. Till exempel den med bulgogisås (sötaktig koreansk marinad) eller den med superduperjätteräkor (halvt om halvt skalade) on top. Eller glassen med topping gjord på röda bönor. Sorry Korea, jag säger tack men nej tack.

Kommentera

