Våga och vinn

5 Jun

För er kära läsare som följt mina öden och äventyr i den koreanska sjukvården, med anledning av långvariga smärtor i ena axeln, följer nu en liten uppdatering.

Det har blivit MYCKET bättre sen doktorn stack stora stygga nålen i de två axelmusklerna och ”rotade runt”. Den ena muskeln är nu helt besvärsfri.

Eftersom jag är en nyfiken själ har jag sökt en del på Internet för att få information om behandlingsmetoden i fråga. Och det visar sig att den inte bara appliceras här i Asien utan även i diverse västländer. På engelska kallas den ”dry needling”, eftersom man använder en kanyl som är ”torr”, det vill säga ingen vätska injiceras. Denna behandling baserar sig på kunskaper från västerländsk skolmedicins anatomiska och neurofysiologiska principer. Ska inte förväxlas med akupunktur. Metoden kan användas för muskelspasmer som inte svarar på annan behandling.

Så nu vet ni det.

Grejen är att jag fortfarande känner lite smärta och motstånd i den andra muskeln, när jag har armen i vissa lägen/positioner. Vilket föranleder mig att resonera med mig själv…

…ska jag ta mig i kragen, ringa till sjukhuset och beställa tid hos doktorn igen för en behandling till?

Jag hyser gott hopp om att det kan hjälpa. Med tanke på att musklerna i fråga inte svarade på annan behandling (massage, antiinflammatoriska samt muskelavslappnande mediciner) än denna.

Samtidigt tar det ju lite emot att underkasta sig en behandling som är REJÄLT smärtsam, gör en kräkfärdig och innebär risk för avsvimning.

Näääää. Jag får ta mig i kragen. Och riskera att jag kräks och svimmar av. It is for the greater good. Våga och vinn, so to speak. Det vore ju så superskönt att inte ha det minsta ont i axeln.

Skärp dig UFOt. Leta fram telefonnumret till sjukhuset.

Kommentera

