Varma tankar

28 Maj

Igår var det ju Mors Dag. Det hade kunnat bli en sorgesam dag för mig, men faktum är att jag nästan bara tänkte glada, varma tankar. Det var många fina minnen av mamma som dök upp inombords. Kantade av ljus och glädje. Av den där speciella, omtänksamma, ombonade stämning som mamma alltid spred omkring sig. Av små buketter på middagsbordet, komponerade av vad som råkade växa i trädgården för tillfället. Av vänliga klappar på kinden. Av snabba, energiska, livsglada steg. Och av alla glada skratt, många, många varje dag, inte minst när hon lekte och busade med sitt barnbarn

Jag tror saknaden och sorgen kommer närmare igen om några veckor. När vi återvänder till Sverige. Stiger in i mammas och pappas hus. När det inte längre är någon som glatt springer ut på uppfarten när vi parkerar bilen. När jag inte får höra min dotters illtjut av glädje när hennes mormor öppnar bildörren, lossar säkerhetsbältet och kramar om henne.

När det är alldeles tyst i detta hus, som aldrig någonsin varit tyst när mamma varit där.

När jag ska fortsätta rensa ut efter mina föräldrar.

Då.

Kommentera

