Smaken är som baken

26 Maj

Var nyligen och åt lunch tillsammans med några mammor vars barn går i min dotters klass. Vi bestämde oss för att gå till en kinesisk restaurang vid namn Ho Lee Chow, en kedja som finns lite varstans i Seoul.

Jag hamnar bredvid S mamma. En glad, väldigt trevlig koreanska som har bott i USA flera år med sin familj. När vi fått in maten säger hon till mig: ”You know, this isn´t really Chinese food. I’m not saying there is anything wrong with it, but it’s more like the American version of Chinese food, more suited for the western taste.”

Då säger jag att vi har något liknande i Sverige. ”Kinesiska” restauranger som serverar mat vilken förmodligen skulle framkalla förbryllade miner bland besökare från Kina, om de någonsin skulle smaka något från dessa menyer.

Då säger S mamma: ”Well, here in Seoul we actually have authentic Chinese restaurants too. We just koreanized the food, of course, but it is authentic Chinese.”

Hmmmm…hihihi…som om koreaniserad kinamat skulle vara så oerhört mycket mer autentisk än amerikaniserad? Jag vet inte riktigt om jag köper det konceptet. Om det nu inte är så att all utländsk mat som ”koreaniseras” som genom ett under förblir autentisk. Vad tror ni om koreanized but authentic Swedish meatballs? Nästan som Mamma Scans, fast lite mer chilipeppar så klart…

Detta får mig att tänka på pizzor. Tror ni det finns några italienska pizzerior med självaktning som vräker bearnaisesås, tsatsiki och kebabkött på sina pizzor, som man ofta plägar göra i Sverige?
Dessa pizzavarianter lyser med sin frånvaro i Seoul (ibland saknar jag faktiskt dem…), men här är det istället oerhört populärt med ingredienser som sötpotatis och majs (sistnämnda är nästan ett krav) på pizzorna. Har man tur kan man få med några cocktailbär som dekoration! Och istället för den gamla hederliga svenska pizzasalladen får man i Korea inlagda gurkor. Typ Mor Annas.

Smaken är som…ja, ni vet.

Kommentera

