Inatt jag drömde

23 Maj

Jag har läst om flera Wallander-deckare på sistone. Jag är ju så otroligt glömsk när det gäller deckare. När det gäller vanliga romaner brukar jag komma ihåg handlingen, men i fråga om deckare glömmer jag nästan alltid vem som mördade vem och varför. Det är jag inte ledsen för. Jag sparar ju pengar, behöver inte köpa så många deckare, det räcker att läsa om de gamla, och Henning Mankells rysansvärda historier tål enligt mig många omläsningar.

Hursomhelst. I natt drömde jag att jag själv var med i en Wallander-mordhistoria. På något sätt hade jag nästlat mig in bland Ystads poliskår (?!?). Jag satt i en polisbil tillsammans med Lassgård/Wallander. Det var någon annan polis som körde, en tidig morgon, dimman låg tät och rå över den skånska slätten. Lassgård/Wallander och petite moi var inne i en jättedjup diskussion över vem som möjligtvis tagit X (oklart vem) av daga.

Det märkliga är att våra diskussioner försiggick på tyska…

Det är väl mycket som snurrar i huvudet på mig nu…

…men jag ska väl vara glad över att vi inte diskuterade på koreanska – då hade det nog blivit lite för mycket Goddag Yxskaft över det hela, och vare sig Lassgård/Wallander eller jag själv hade väl begripit något alls…

😉

Kommentera

