De e’ bar’ å åk

14 Mar

Ska ut på stan och köpa födelsedagspresent, en av dotterns klasskompisar fyller år och bjuder på kalas.Ger mig ner i tunnelbanan. Nu är det så fiffigt ordnat här att man kan beställa bankkort som går att använda som betalkort i tunnelbanan; pengarna för biljetten dras direkt från kontot. Ett sådant kort är jag lycklig innehavare av.

Kommer fram till spärren, där jag som sig bör lägger kortet på en liten detektor. Bommen öppnas icke. En röd lampa lyser och spärren ger nåt fult ljud ifrån sig.

Vadan detta?

Jag är inte på mitt soligaste humör, har inte riktigt vaknat till denna morgon. Erinrar mig att jag för några veckor sedan fick bankkortet utbytt, det hade visst avmagnetiserats. Så det här är ett nytt och fräscht kort, det borde minsann funka.

Försöker igen. Bommen envisas med att inte öppnas. Den röda lampan lyser igen och anordningen missljuder ånyo.

Tänker nu fula och elaka tankar. Om att det här landet hävdar att det är ett i-land och att det är stolt medlem av OECD och så vidare, blablabla, men att man trots detta inte förmår att producera bankkort som funkar som de ska.

Vänder på klacken och beger mig till biljettkassan för att sura och klaga.

Då råkar jag slänga en blick på kortet.

Det är inte mitt silvergrå bankkort jag försökt komma igenom spärren med. Det är mitt likaledes silvergrå, svenska Statoil-kort.

Hoppsanhoppsan. Skäms vådligt för mina nyss tänkta elaka tankar om Republiken Koreas bankkortstillverkningskompetens.

Vänder på klacken igen, rotar fram rätt kort, beger mig till spärren.

Jodå. Grönt ljus.

De e bar’ å åk.

Kommentera

