Sitt på boll istället för stol

10 Mar

Hasar ni hit och dit på kontorsstolen och hittar inte någon riktigt bekväm ställning? Får ni ont i rygg och lår ibland efter att ha suttit länge vid datorn?Då har jag ett alldeles utmärkt förslag, som jag fått av min pilatesinstruktör. Nej, ni behöver inte rusa iväg och köpa någon ny, ergonomisk superduperdyr kontorsstol. Testa en gymboll istället. Ja, ni vet såna där jättestora bollar som brukar finnas på gym och som man kan utföra diverse övningar med, för att stärka balans, mage och rygg.

Om man köper en tillräckligt stor (min är 65 cm i diameter och jag är rätt kort) går den utmärkt att sitta på. Man placerar benen tämligen brett isär och vaderna nära bollen, så att den inte rullar iväg. Det fungerar alldeles utmärkt för att hålla ryggen rak och aktiverad, skonsamt för låren dessutom.

Nu har jag suttit på boll en vecka framför datorn. Första dagen kändes det konstigt och jag blev trött i ryggen, men ”Übung macht den Meister”, som tyskarna säger.

Dagens fitnesstips, helt gratis från UFOt! Väl bekomme!

Kommentera

