Slut i rutan vid matlagningsdax

9 Mar

Det har sina sidor med svensk teve, har vi upptäckt. Plötsligt begriper sjuåringen allt som sägs på teve. Jo, en del förstod hon ju innan också när det var någon engelsk kanal som stod på, men mycket gled (tack och lov ibland…) henne förbi.Men nu får man vara på alerten. Igår stod jag och kokade köttfärssås. Hade satt på den svenska kanalen, det skulle snart bli nyheter. Fast nu var det något program om barns utveckling.

”Mamma”, säger sjuåringen och kommer ut till mig i köket, ”vad betyder det att bäbisar knyter an till sina föräldrar? Vad är det man knyter? Gjorde jag det när jag var bäbis?”

Öhhh. Precis den lättsamma diskussion man vill påbörja när man upptäckt att köttfärssåsen håller på att brännas vid i kastrullbotten, och man samtidigt inser att man för sitt liv inte hittar spaghettiburken (vem fasicken har flyttat på den nudå?!?).

Jag försökte mig på en light-version av begreppet anknytning. Med den lät dottern sig lyckligtvis nöja.

En annan gång vid matlagningsdax hade jag någon av alla triljoner koreanska kabelkanaler på, det var någon av alla triljoner koreanska såpor som spelades upp inför sjuåringens ögon. Koreanska såpor är väldigt renskrubbade och sedesamma, så jag utsatte åtminstone inte barnet för något otillbörligt. Men jag fick springa ifrån då och då, för sjuåringen ville ha utrett vem han i grön slips var, varför tanten med lila klänningen var så arg, om den lille killen i keps var lillebror till hon med flätorna, och om han den söte killen i kostym var kär i flättjejen. Etcetera. Faktiskt var det hela rätt spännande, det slutade med att jag satte mig bredvid henne i soffan för att titta.

Sen fick vi äta bränd skaldjurspaj till middag.

Sens moral: slut i rutan vid matlagningsdax är att rekommendera…

Kommentera

