”Tenrikjååå?”

4 Mar

Nej vet ni vad. En ynka timme efter att jag skrivit mitt förra inlägg (se ”Kass-öh?” nedan) var det dags igen.Pling-plång på porten. Jag sliter mig från datorn och går och kollar vem tusan det är nu då. Folk brukar inte ringa på oanmälda hos oss mitt på dagen.

I porttelefonens kamera ser jag en förtjusande liten gråhårsman med någon slags banderoll runt ena axeln. Totalt okänd.

Jaja, jag öppnar väl. Herrn i fråga ser definitivt inte heller ut som nån yxmördartyp.

Låser upp och gläntar på dörren. Kikar ut. Den prydlige lille mannen kikar in.

”Oh!” säger han förvånat och fnissar förläget.

Tell me about it, herrn lille. Du hade inte förväntat dig att det var nån utlänning som skulle öppna.

”Tenrikjåå!”, säger han och fnissar igen, fast lite förhoppningsfullt den här gången.

Tenrikjåå? Vad sjutton kan DET betyda nu då? Jag grunnar över om även detta kan vara engelska med charmerande koreansk brytning. Kan det vara nåt med ten – tio?

Nä. Jag kommer inte på ett skit. Säger ”sorry” och skakar beklagande på huvudet.

Farbrorn upprepar ”tenrikjåå” några gånger. Jag framhärdar med ”sorry” och beklagande huvudskakningar. Grunnar lite på vad hans banderoll ska betyda. Är han utsänd från något politiskt parti? Är det val snart? Jamen då är han ute i ogjort väder, jag får inte rösta i Korea. Konstigt att han framhärdar.

Just när jag funderar på att varligt ta lille farbrorn under armen och leda ut honom på gatan – det här leder uppenbarligen ingenstans – lyser han upp och säger ”Ah! Sorry! Wait-wait, English paper!”

Och sen rotar han i sin portfölj. Vaskar fram en broschyr och ger mig. Sen säger han ”good-bye, good-bye”, vinkar glatt och knallar iväg.

Jag stänger dörren. Kollar i broschyren. Rubriken är ”Tenrikyo – Teachings of Divine Truth”. Tydligtvis något religiöst samfund, grundat i Japan 1838. Handlar om att God the Parent vill att vi ska leva a Joyous Life. Jamen det låter väl trevligt.

Hört talas om Tenrikyo, nån? I annat fall kan ni nu anse er som förvarnade. Enligt broschyren satsar samfundet i fråga även på nya utlandsmissioner. Jojo.

Snart kan det vara du som har en liten Tenrikyo-farbror pling-plångandes på din ytterdörr…

Kommentera

