”Kass-öhhh?”

2 Mar

Det ringer på porten. Jag går till porttelefonen och kollar (vi har nån avancerad variant med liten kamera, så man kan se vem det är som står där ute och ringer på).Hm. Tant i 60-årsåldern. Ingen jag är bekant med. Tja, jag öppnar väl.

”Anjånghasejå!”, utropar den lilla damen.

”Anjånghasejå!”, hälsar jag tillbaka.

”Kass-ööh”, säger hon, och glider sedan smidigt förbi mig genom porten. Travar målmedvetet ner mot vår källardörr.

Kass-öhh? Jaha? Och vad betyder det, då? Och varför är denna pigga människa på väg mot vår källare? Jag står kvar några stunder som ett fån.

Källardörren är stängd. Damen rycker i handtaget. Jag beslutar mig för att öppna för henne. Risken för att hon tänker yxmörda mig i källaren bedömer jag som tämligen liten. Risken för att hon är en nyfiken granne som beslutat sig för att ta reda på vad di däringa västerlänningarna egentligen har i sin källare är nog betydligt större, men om så är fallet, vassego, be my guest. Jag kan bjuda på kaffe också, om det skulle vara på det sättet.

Jag låser upp.

Damen kikar runt. Och travar målmedvetet fram till…gasmätaren.

Dagens aha-upplevelse infinner sig slutligen. Det var ”gas” hon sa, med koreanskt uttal. Kass-öhh. Naturligtvis! Hon är från gasbolaget. Kunde jag kanske ha gissat mig till. Tja, det var nog bra att jag släppte in henne trots allt.

En helt normal, vardaglig händelse in the life of a UFO, lost in translation in South Korea, liksom.

Kommentera

