Personlighetsklyvning till vardags

1 Mar

Ibland gör mitt jobb mig alldeles full i skratt. För att det är så omväxlande, och ibland är kasten från det ena till det andra absurt tvära. Rena helomvändningar!Jag är ju översättare, koncentrerar mig på texter av ”allmänspråklig” karaktär, som jag så vackert och byråkratiskt kallar det. I klartext innebär det att jag inte tar mig an texter som är alldeles för mycket fikonspråk. Inga detaljerade manualer till skördetröskor eller kärnkraftverk, till exempel. Eller snåriga handelsavtal. Eller doktorsavhandlingar i nationalekonomi. Nej-nej-nej, bort-bort-bort. Jag försöker att bara ta mig an texter som jag har någotsånär hum om. En bruksanvisning för en mikrovågsugn är okej, jag vet ju vad en mikrovågsugn är och hur den funkar. Typ.

Denna vecka började jag med att översätta en artikel om män som inte riktigt kan få till det, ja, ni förstår vad jag menar (obs! om ni inte fattat det redan är det här en väldigt osexig blogg, så det blir inga termer eller snaskiga detaljer, pilutta er…). Det var till en patienttidning, så språket var allmänt hållet och därmed okej för mig att ta mig an.

När jag skickat in min översättning rasslade det till i e-postlådan igen. Jaha, nu var det bara att nollställa hjärnan. Ty det som damp in var en reklamtext för målarfärger. Tjoflöjt. Why not.

Efter en halv dags ledighet är det dags att vara flitig igen, ty det har kommit in ett nytt uppdrag, nämligen delar av en personalhandbok för anställda vid en svensk restaurangkedja. Handlar om vikten av att bemöta sina kunder på ett bra sätt. Häpp. Dags att ställa om, från övertygande reklammakare till pedagogisk personalutbildare.

Om inte annat blir jag väl lite allmänbildad. Eller samlar åtminstone på mig oändliga fragment av värdelöst vetande. Skit samma. Omväxling förnöjer, som sagt!

Och till slut: Tack Ia, som inspirerade mig till att skriva ett inlägg om mitt jobb 😉

Kommentera

