Förvirrad och förtretad

13 Feb

Mig är det nog inte mycket bevänt med som förälder. I alla fall inte som läxläsningshjälp. Idag släntrade sjuåringen in genom dörren med en läxa som handlar om ”sunda matvanor”. Det är nämligen temat för denna skolvecka. Hon har fått nåt diagram att fylla i varje dag, det handlar om vad hon äter i form av olika livsmedel. Kostcirkeln och sånt, ni vet.Alltså, jag satt och vände och vred på det här jämrans diagrammet i minst fem minuter, och kunde inte tolka eländet på annat sätt än att ungen, för att äta sunt, borde bälga i sig 6-12 portioner spannmålsprodukter PER DAG. Och gör hon inte det får hon inte fylla i den för ändamålet avsedda rutan med en glad liten smiley. Istället får hon då rita en surgubbe. Och skämmas, kantänka.

”Nämen så kan det väl inte va. Dom måste mena 6-12 portioner per vecka”, sa maken.

Ja, det är mycket möjligt att de menar. Men det framgår inte av diagrammet om det är per dag eller vecka som menas. Och är det något jag hatar här i världen är det att få uppgifter med oklara instruktioner. Jag HAAAAAATAR dåliga instruktioner, slarvigt formulerade formulär och tvetydiga diagram. Skit samma om slarveriet är producerat av skattemyndigheten eller av något förlag som ger ut skollitteratur. HATA-HATA-HATA. Jag har väl annat att göra än att sitta och grubbla över sånt jag inte skulle behöva grubbla över?

Att jag är så stingslig med sånt här beror väl på att jag jobbar med språk själv. Som översättare förväntas jag ge ifrån mig tydligt formulerade och begripliga alster (det är ingen nackdel om de dessutom är korrekta). Annars blir det inga pengar. Så när jag råkar på skriftligt material som inte håller samma standard som jag själv strävar efter blir jag jättegrinig. Varför anstränger sig inte alla andra lika mycket?

Uff, gruff *fnyser vilt och surar hejdlöst*

Det får bli en lapp till sjuåringens fröken i morgon. Please explain. I’m just a dumb, jättegrinig petimeter-Swede. Eller nåt.

Kommentera

