GI är nog inget för Korea

11 Feb

Under drygt en månad har jag satsat på att äta mat med lågt GI, och trivs jättebra med det. Har aldrig varit särskilt förtjust i potatis, pasta och ris, däremot i kött, fisk och fågel, så GI-tänket passar mig perfekt. Sötsuget har försvunnit, jag har slutat slarva med maten, jag får äta mig mätt och midjemåttet har minskat – hurra!Tyvärr har inte Korea samma lättåtkomliga utbud av livsmedel med lågt GI som man hittar i Sverige. Fullkornspasta, bulgur och parboiled ris kan man till exempel titta i månen efter. Men med lite uppfinningsrikedom, planering och snälla människor som tar med saker från Sverige fixar det sig ändå utan större problem.

Det där med ris är förresten intressant, tycker jag. I Korea äts (liksom i andra asiatiska länder)företrädelsevis vitt, klibbigt ris. Med andra ord den ”värsta” risvarianten ur GI-synpunkt. Och STORA MÄNGDER vitt, klibbigt ris äter man dessutom. Ofta tre gånger om dagen. Men visa mig den korean som enbart livnär sig på klassisk koreansk husmanskost och som är överviktig. Jag tror inte det finns en enda. Visst kan man se överviktiga människor här med – inte minst barn och ungdomar, tyvärr, dessutom blir de allt fler tycker jag – men jag misstänker att där är det McDonalds, godis och för mycket stillasittande som är boven i dramat.
Vanlig koreansk husmanskost innehåller mycket starka kryddor (lär höja fettförbränningen), lite fett och låg mängd socker. Kanske är det därför man inte blir tjock på den. Hmm…undrar vad Ola Lauritzson och Fredrik Paulún skulle säga om den teorin?

Tja, GI-metoden passar mig, men jag tror aldrig att den kommer att slå igenom i Korea ? klibbriset är liksom alldeles för mycket ”nationalklenod” för det…

Kommentera

