Världen är liten

21 Jan

Var på pilates-introduktion för några dagar sedan. Tränaren, en trevlig tjej från Kanada, frågar var jag kommer ifrån.”Sweden”, säger jag.

Då rycker hon liksom till. Ser nästan lite förskräckt ut (hmmm…vi svenskar som är så oförargliga?!?).

”Oh really, what part of Sweden?”, frågar hon.

Jaså, hon känner till lite om Sverige, tänker jag. Tja, hon kanske har någon släkting som varit där, eller kompis.

”The southern part”, svarar jag.

”Oh NO!!!” säger hon och spärrar upp ögonen ännu mer. ”Are you from Malmoe?”

Jag bekräftar att jag bott nära Malmö och undrar i mitt stilla sinne varför i all världen hon ser så förskräckt ut. Visst, många skåningar kallar understundom Malmö för ”Sveriges Chicago”, men det begreppet är väl inte så känt bland utlänningar precis?

”Well, you see…my ex-boyfriend is from Malmö”, säger hon och slår ner blicken lite sorgesamt.

Och sen berättar hon att hon nyligen kommit tillbaka till Seoul från Malmö. Pojkvännen gjorde uppenbarligen slut för bara några veckor sedan.

Ähum. Vad i hela friden säger man? Stackaren ser plötsligt så bedrövad ut att jag på något sätt nästan vill be om ursäkt för att jag är från Sverige, nästan från Malmö, och för att det var en av mina landsmän som gjort slut med henne.

Fast lyckligtvis verkar hon inte hysa något agg mot mig trots min härkomst. Frågar om jag har lust att fika någon dag, det är alltid trevligt att lära känna lite nytt folk. Javisst, gärna det.

Vi behöver ju inte nödvändigtvis prata om Malmö…

Kommentera

