Shit, shit, shit

17 Jan

Håll för näsan go’vänner, för nu blir det äckligt. Eller sluta läs, för all del!Jo. Vi har liksom haft toalettrelaterade problem här på sista tiden. I den i övrigt oinredda källaren i huset där vi bor finns det, av någon anledning, ett fungerande badrum. Från detta har det tidvis luktat…skit. Maken beslöt sig för att gripa sig an det hela. Gick in och kollade runt. Lyfte på locket till toastolen. Den var till brädden (och då menar jag till BRÄDDEN) fylld med….skit.

Till saken hör att vi aldrig använder denna toa. Mysko. Stopp i rören någonstans? Inte helt otroligt. Koreanska toalettrör är av gammal fin tradition ganska underdimensionerade. Därför är vi noga med att inte spola ner för mycket papper och sånt. Men det kunde ju vara stopp ändå.

Ringer till vår mäklare, det är hon som är kontaktperson för eventuella problem vi som hyresgäster kan tänkas ha. Hon lovar att skicka någon som kan titta på eländet.

Nästa dag anländer två rasande stiliga, pigga och glada karlar. ”Anjånghasejå!” utropar vi glatt till varandra, sen leder jag ner dem i källaren, alltmedan jag håller för näsan, för att liksom poängtera situationen. De skrider till verket med sin problemundersökning.

Jag måste säga att det inte känns riktigt bra att det är just två RASANDE STILIGA karlar som rotar i…skiten. Extra pinsamt på något sätt. Och inte minst den äldre av dem har ju vunnit mitt hjärta lite extra, för han envisas med att tilltala mig med ”Madame”, vilket jag tycker låter sååååå mycket stiligare än ”adjumma”, vilket är tilltalet för gifta kvinnor (eller åtminstone såna som ser ut att kunna vara gifta) i det här fina landet. Grejen med ”adjumma” är att man kan vara en sådan redan vid 25, men sen kallas man det rätt långt upp i åren, ända tills man övergår till att vara en ”halmåni”, vilket betyder mormor/farmor. Jag känner mig på något sätt lastgammal, foträt och lätt bedagad när koreanska karlar tilltalar mig med ”adjumma”. Som att mitt bäst-före-datum är passerat, typ.

Nåväl. Eftersom gentlemännens engelskkunskaper inte helt räcker för att förklara problemet, och eftersom jag näppeligen är någon expert på koreansk VVS-terminologi (VARFÖR har jag aldrig fått lära mig något om detta på koreansklektionerna..istället för att sitta och rabbla en massa namn på frukter och räkneord och sånt…pah!), ringer de till mäklaren, så får hon tolka.

Och då kommer den stora överraskningen. Det är septiktanken som måste rengöras.

Excuse me? Septiktanken? Vilken jäkla septiktank!?!

Alltså, inte för att jag är någon expert på septiktankar, men visst är det så att man i Sverige möjligtvis har septiktank till lilla sommarstugan? Normalstora villor har väl för jösse namn inte septiktankar?

Men, visar det sig, normalstora villor i Korea HAR i normalfallet septiktankar. Jajamän.

Så nu har septiktanksrengöringsbolaget, eller vad tusan man nu ska kalla dem, varit här och tömt septiktanken, och jag hoppas att denna skitsak är ur världen.

Tja, man lär sig något nytt varje dag.

Kommentera

