Mer hyfs på Ica, tack!

5 Jan

Då var det dags för det sista inlägget innan jag äntrar planet tillbaka till Seoul. Och nu ska jag minsann gnälla lite på bristen på hyfs och vett i svenska affärer.Nejnej, jag förväntar mig inte att personalen ska stå och buga när jag närmar mig entrédörrarna (vilket ägaren till vår närmaste mataffär i Seoul brukar, vilket gör att jag rodnar och blir alldeles fnissig). Nej, nu ska jag gnälla på mina medkunder.

Alltså. Man står med sin varukorg i en av gångarna och kollar in utbudet av fullkornspasta, eller vad man nu ska köpa. Närmar sig gör en annan kund med matvagn. Denne vill komma förbi en. Men vederbörande gör ingen ansats att tala om detta. Utan står bara där med sin kundvagn, nära en, med surmulen min. Tydligen är det JAG som i ögonvrån alltid måste hålla koll på om någon, eller några, vill komma förbi mig. Ansvaret ligger på mig. Vilket jag inte gillar. Det är ju inte JAG som vill någonstans. Jag står bra där jag står, jag, fullt upptagen med att kolla innehållsdeklarationen på diverse tagliatelle-sorter.

Men hallå. Är det så svårt att påkalla min uppmärksamhet? Är det så farligt att kläcka ur sig ett litet ”ursäkta”? Vad kan hända? Kommer jag att slå ner dig? Vräka ut alla varor ur din kundvagn och kasta kors och tvärs? Öppna dina filpaket och hälla innehållet över huvudet på dig?

Vad är det som är så livsfarligt, eller åtminstone oerhört besvärligt, med att tilltala någon man inte känner?

I Korea brukar folk åtminstone mumla något när de vill förbi en med kundvagnen, ”chamkanjå” (typ ”ursäkta”) brukar de antingen viska, säga eller vråla.

Eller så kör de helt enkelt över en med kundvagnen. Det är mer raka rör, måste jag säga. Inget småsurtjafsande.

Nä, nu känner jag mig nästan Linda Skuggigt gnällig, så jag ska nog avsluta detta och ägna mig åt min packning.

Återvänder när jag kommit ur jetlaggen. Tjoho!

Kommentera

