Mörrrrkt…

29 Dec

Sverige är underbart, fast mindre så på vintern tycker jag. För jag har väldigt svårt för mörkret. Klockan halv fyra är jag fullt redo att borsta tänderna, säga nattinatti och tryna ner mig i sängen. Och jag är ändå lyckligt lottad, ty jag vistas i Skåne, jag kunde ju ha befunnit mig i Norrland (inget ont om denna landsända i övrigt, vill jag påpeka).Gääääääsp.

I Seoul är vintervädret inget vidare heller, oftast åtminstone 10 grader kallare än i Skåne, ackompanjerat av friskt bitande vindar, och noll snö, bara oaptitligt grått och smutsbrunt. Men det finns en viktig, förmildrande omständighet, och det är tillgång till dagsljus. Solen ger sig inte förrän vid halv sex-sextiden på kvällen. Det resulterar faktiskt i en märkbar skillnad i min energi- och aktivitetsnivå.

Gääääääsp.

Nu blir det en stark kopp Zoégas, bryggd av en likaledes gäspande make.

Kommentera

