Julklappen ingen kan ge mig

25 Dec

Det är ju själva fasen att man ska behöva bli arg såhär i juletider.Min mamma, drygt åttio, har kotkompression (ihoptryckt ryggkota) på grund av urkalkning. Det upptäcktes för några månader sedan, och periodvis resulterar det i kraftiga smärtor i rygg och höft. Hennes läkare har sagt att värken kommer att avta, resten av ryggraden måste anpassa sig till den skadade kotan, hitta ett läge som fungerar. Tyvärr kan detta ta tid. Under tiden får hon äta Panodil när värken sätter in.

Men ibland hjälper inte Panodil. Som i natt. Hon hade så ont, kunde knappt röra sig eller prata. In till akuten kom hon. Och blir där uppläxad av en läkare. Han ville veta om det verkligen tvunget att åka in – det var ju mitt i julnatten? Han upprepade detta flera gånger – mitt i julnatten, ska det verkligen vara nödvändigt att åka in till sjukhuset då?

Säger man så till en 80-åring som har så ont att hon knappt kan röra sig eller prata? Jag skulle bra gärna veta hur han motiverar sitt agerande. Får man på läkarutbildningen lära sig att det är helt okej att säga såhär när man har dragit nitlotten att jobba på julafton? Ja, jag undrar verkligen.

Den enda julklapp jag skulle velat ha i år är att mamma slapp den här eländiga värken illa kvickt. Det är en julklapp som ingen människa kan ge mig. Jag kan bara hoppas på att den dyker upp ändå.

Under tiden får jag vara glad över att karln åtminstone gav henne några starkare värktabletter.

Kommentera

