Tune in and fade out

20 Dec

Det känns lite märkligt att plötsligt begripa allt vad som sägs runtomkring en. I Korea har jag nu kommit så långt att jag ofta begriper temat för folks konversationer (i tunnelbanan, affären etc). Jag hajar t.ex. att samtalet rör barnens skola, något populärt teveprogram eller priset på kinakål. Inte mycket mer.Men här i Sverige zoomar alla möjliga kommunikationsbitar helt begripliga in i huvudet på mig, det är nästan så jag kan bli lite matt av att förstå allt.

Och vissa saker hade jag helst inte begripit alls. Som igår, när jag satt på bussen hem till svärföräldrarna, efter att ha ätit pizza med några väninnor inne i stan. Nöjd och glad efter en trevlig kväll, och tämligen pizzadäst (gav magen en riktig chock tror jag, för riktig pizza är jag inte bortskämd med i Korea), hamnar jag bakom två unga pigga tjejer som uppenbarligen går på restaurangskola. Och de diskuterar I DETALJ allt vad de har tillagat de senaste dagarna…julbordsdelikatesser, pajer, varma smörgåsar och gud vet allt.
Örrrrrrk, precis vad jag inte ville höra något om, med en rejäl, fettdrypande pizza makligt skumpandes omkring hos verkmästaren i magen. Kom av bussen rätt så groggy.

Nästa busstur ska jag nog beväpna jag mig med mp3-spelaren. Tune in, fade out.

Kommentera

