Det rullar på trots allt

18 Dec

Jahapp. Då har jag kastat mig ut i den svenska trafiken i form av bilförare igen.Tycker att det har gått riktigt bra för mig, faktiskt. Jag har kommit ihåg att jag INTE får svänga höger vid rött ljus, jag har stannat för fotgängare vid övergångsställen och även stannat vid stopptecken (sistnämnda är faktiskt inte alltid rekommendabelt att göra i Korea, man riskerar att bli påkörd bakifrån…).

Men fasen vad jag varit arg på mina medtrafikanter. Mycket argare än vad jag är i Seoul. För där är det liksom bara att gilla läget. Man hukar sig och väjer för en buss som får för sig att hastigt och lustigt glida ut några centimeter framför en, i färd att byta fyra filer på en gång. Man väjer för dödsföraktande motorcykelbud som dyker upp som kanonkulor i vilka trånga utrymmen som helst. Man accepterar utan prut att folk kör om till höger. Antingen får man göra det, go with the flow, eller så får man låta bli att köra. De koreanska fordonsförarna lär inte förändra sig bara för att jag hytter med näven och vrålar otidigheter på svenska åt dem, liksom.

Men svenskar borde veta bättre, tycker jag av någon anledning. Och blir svårt sur när mina högstämda ideal inte motsvaras till hundra procent av trafikverkligheten. Till exempel på motorvägen mellan Lund och Malmö…ujujuj. Pulsen går upp i 190 när jag ligger efter en tjej i min egen ålder som parkerat sig i ytterfilen, där hon håller 105 kilometer i timmen. What the heck?!? Och så har vi Gubbe i Volvo som inte vet att hans bil är utrustad med blinkers. Eller så skiter han bara i att använda dem, just på grund av att han är Gubbe i Volvo, och det innebär ju att alla andra vet åt vilket håll han tänker svänga och när han tänker göra det.

Det kanske är bäst att jag tar bussen i morgon. Vill inte riskera mitt i övrigt julfryntliga humör.

Kommentera

