Ett litet land långt, långt borta

10 Dec

I förra veckan frågade en koreansk medelålders dam mig om vi firar Thanksgiving i Sverige. Min första tanke var ”men det vet väl alla att Thanksgiving är en amerikansk tradition, som bara firas av amerikaner”.Fast sen kom jag på att frågan kanske inte var så ”dum” som jag trodde. Damen kanske mycket väl visste att Thanksgiving är en alldeles speciell amerikansk tradition. Men att det inte var den hon menade egentligen, utan den koreanska helgen Chusok. Chusok brukar nämligen ”översättas” till ”korean thanksgiving” på engelska. Chusok infaller också på hösten, och är en av de riktigt viktiga helgerna i Korea, då man högtidlighåller minnet av sina anfäder.

Vad damen kanske ville veta var om vi har något liknande i Sverige. En helg då vi hedrar våra avlidna släktingar, och tänker på att de är deras liv som gjort det möjligt att vi finns till idag. Jag kände mig lite dum som dragit förhastade slutsatser ? när jag fick frågan tänkte jag nämligen ”är det verkligen möjligt att hon inte vet att Sverige är ett land i Europa och inte en del av USA?!?” För det visste hon förmodligen.

Några få gånger här i Korea har jag förresten träffat koreaner som tror att vi pratar engelska i Sverige. Först har jag baxnat, vilket naturligtvis beror på att jag förhäver mig och mitt land, och tillmäter det en enorm betydelse här i världen. Så himla viktigt som Sverige är måtte ju alla veta att i Sverige pratar man svenska? Dessutom är vi svenskar riktigt bra på att prata engelska. I alla fall pratar en större andel av vår befolkning långt bättre engelska än den koreanska befolkningen.

Men jag inser mer och mer hur fel jag tänker. Sverige ligger långt, långt borta. Det är ett litet land som några få gånger når rubrikstatus i Asien. Tro det eller ej, tidningarna här borta är inte fulla av analyser över hur Sverige hanterat tsunamikatastrofen, och spekulationer kring huruvida Göran Persson och hans regering kommer att avgå eller ej. Till exempel.

Det är inte alls konstigt att ”hela världen” inte vet att det finns ett språk som heter svenska. För ”hela världen” har oftast nog med sitt. Hur chockartat det än kan framstå för oss svenskar.

Kommentera

