Winter wonderland utan rejäla kängor

4 Dec

snoedec051.jpg

Alltså liksom. Winter in Seoul. Detta fenomen har jag min egen bild av, baserad på mina upplevelser under de senaste tre vintrarna här. Samt på vad folk som bott här längre brukar säga.

På vintern i Seoul är det snorkallt, blåsigt och underbart soligt. Samt torrt. Faller det lite snö är den oftast snabbt ett minne blott.

Igår kväll var vi på fest, det började snöa. Ungarna skuttade ut på värdparets balkong och började glatt rulla snöbollar. När vi glattade hemåt framåt midnatt snöade det fortfarande, och det låg ett åtminstone decimetertjockt täcke över nejden. Maken kommenderade ut mig i trädgården för att ta stämningsfulla vinterbilder som han kan e-posta som julhälsning till diverse polare. Han har ganska gott självförtroende i största allmänhet, men av någon anledning är det alltid jag som får plåta när det ska plåtas, ”det fixar du bäst”. Jaha. Jag plåtade på.

Sömndrucket kikade jag ut genom fönstret imorse. Snön ligger kvar. Här får ni bildbevis. Kolla in den förskrämda, snötäckta rosen!

Och nu blir det lite problem. För dottern vår har ju inga rejäla vinterkängor, såna som varenda unge springer omkring med i Sverige. Sånt går inte att uppbringa här. Trust me, jag har försökt. Sydkoreaner är ett väldigt mode- och utseendemedvetet folk. Att se tjejer i 20- och 30 årsåldern trippa omkring i spetsiga sandaletter med hög klack mitt i vintern är inget som förvånar mig längre (dessa skodon brukar allt som oftast ackompanjeras av en utstyrsel som leder tankarna till någon Disneyprinsessa i ett vinterlandskap). Så det förvånar mig dessvärre inte heller att jag bara hittar supersöta, tuttenuttiga barnskor som knappast motstår större mängder väta (men som för all del är dekorerade med allsköns blingbling som får vilken sjuårig prinsess-wannabee som helst att jubla högt). Svensk praktikalitet är inte direkt sista skriket här.

Nåväl. En och en halv vecka till, sen åker vi till Sverige för att fira jul och jag kan införskaffa dottern ett par rejäla kängor. Hon lär överleva fram till dess.

Kommentera

