Tråkpraktisk shopping börjar locka mig…

28 Nov

Första advent kom och gick, och nu är det hög tid att falla offer för julstressen, hej tomtegubbar!Ett antal klappar ska införskaffas, och plötsligt kommer jag på mig själv med att nästan (jag säger nästan…) längta efter ett gammalt hederligt svenskt köpcenter. Där man har allt under ett tak. Totalt fantasilöst och förutsägbart, men ack så praktiskt.

Här i Seoul finns i princip allt vad man kan önska sig att köpa. Med undantag för svenska matvaror är sortimentet av det mesta så enormt mycket större än i Sverige.
Men det är mer bökigt att handla här, för praktiska köpcenter har liksom inte alls slagit igenom. Möjligtvis kan man hitta flera saker på samma gång när man åker till stormarknaden. Annars är det besök på diverse marknader och specialbutiker som gäller – i olika delar av staden.
Ska man handla barnkläder beger man sig till exempel med fördel till marknaden Namdaemun. Ska man köpa något i elektronikväg är det däremot Yongsan Electronics Mart som gäller, och det ligger någon helt annanstans. En välsorterad bokaffär ligger också någon annanstans (tyvärr inte samma annanstans som elektroniken…).

Det här gör det tämligen tidsödande att shoppa runt i Seoul. Efter ett tag lär man sig att man det inte är någon vidare idé att försöka hinna med att handla barnkläder, engelska pocketböcker och riskokare på en och samma dag. Det resulterar ofelbart i huvudvärk.

Öppettiderna är också ett kapitel för sig. Söndagsöppet hör till vanligheterna, däremot har många marknader stängt på måndagar, eller tisdagar, en till två gånger i månaden. Givetvis är det i princip omöjligt att komma ihåg när de har stängt. Som i morse. Jag begav mig till marknaden Dongdaemun för att köpa ett par vinterskor till sjuåringen. Väl ditkommen (en tunnelbaneresa på cirka en halvtimme) är det naturligtvis en av dessa jämrans stängda måndagar. Hej och hå. Bara att åka hem igen.

Nåväl. Jag fick i alla fall komma ut och lufta mig…

Kommentera

