Alla har sin egen ankdamm

18 Nov

”Hela världens ögon riktas nu mot Busan, Sydkorea…”Nyhetsankaret på den engelskspråkiga tevekanalen Arirang ser mig stint i ögonen under nyhetssändningen. Men jag bara småler, jag.

För det här är så typiskt. Vi människor har en tendens att överdriva det intresse vi uppbringar hos andra.

För tillfället pågår ett APEC-möte i Busan. APEC står för Asia-Pacific Economic Cooperation Forum. Det är ett ekonomiskt samarbetsorgan med 21 medlemsländer som jobbar för frihandel och förbättrad ekonomi hos medlemsländerna. Till konferensen i Busan har handels- och utrikesministrar från medlemsländerna inträffat för att diskutera allt från jordbrukssubventioner till fågelinfluensa. Man har bland annat enats om att försöka få fart på de stagnerade samtalen om världshandeln igen inför det toppmöte som WTO i vinter kommer att hålla i Hongkong.

Jag kan tala om att tidningarna och tevenyheterna här i Sydkorea varit fulla av APEC-reportage i åtminstone en månad innan pågående möte i Busan inleddes. Det här betyder mycket, ska ni veta. Åtminstone här i Sydkorea, för det är ju här mötet hålls. En strålande chans att sälja in koreansk kultur är det också. Medlemsländernas delegater får provsmaka massvis med kimchi, se traditionell koreansk dans och beundra sydkoreanernas alla högteknologiska landvinningar.

Men att ”hela världens ögon” nu riktas mot Busan…nja. Vad jag kan se har detta inte frambringat några braskande löpsedlar på de svenska tidningarna precis. Inga flersidiga reportage med färgbilder heller, för den delen.

Jag småler därför att jag tänker på hur det var under det svenska EU-ordförandeskapet för några år sedan, när Sverige hade sitt första EU-ministermöte. Rapporteringen gick ganska mycket i samma stil, med ”hela världens ögon riktade mot Sverige”, typ. Och oj, vad vårt vackra land skulle säljas in hos omvärlden. Mycket röda stugor och folkdans blev det.

Jag får känslan av att de sydkoreanska dagstidningarna inte var fyllda av braskande rubriker om denna tilldragelse, precis…

Människor är sig rätt lika världen över, som sagt.

Kommentera

