Service pallipalli

14 Nov

En av de allra bästa sakerna med Korea är tveklöst konsumentservicen. Den är helt enligt den koreanska maximen pallipalli ? skynda på, snabbt ska det gå!Min bärbara dator lade ner verksamheten en dag. Gick inte att få igång. Panik, panik. I datorn har jag stora delar av både mitt yrkes- och privatliv. Och ja, jag vet att man ska backuppa, med cd-skivor, usb-minnen och allt sånt. Och nej, jag hade inte gjort det.

Min koreanska väninna följer med mig till serviceverkstaden. Där får vi ta nummerlapp och vänta en stund, allt medan vi ägnar oss åt att dricka gratiskaffe och babbla om allt som gör livet glatt. Efter en kvart blir vi inkallade till en servicetekniker som tagit sig an min dator.
Han petar och meckar och kliar sig i huvudet och pratar med min väninna. Jag är kallsvettig av nervositet. Är allt förlorat?
Så vänder sig väninnan till mig och säger ”Det är cd-enheten som brakat ihop. Han byter den gärna, men…det tar nog 20 minuter, han undrar om du möjligen kan vänta så länge?” 20 minuter? Ja jisses…jo, det kunde jag så klart.
Och efter 20 minuter vandrar jag ut med frisk och pigg dator utrustad med ny cd-enhet. Helt otroligt.

Ett annat exempel. Ska köra på utflykt med ovan nämnda väninna, samt hennes dotter och min egen. Får inte igång bilen. Den är stendöd. Panikringer till väninnan. Hon kommenderar oss att sätta oss i taxi och åka hem till henne, så ska hennes supersnälle make skjutsa oss istället.
Supersnäll make skjutsar iväg oss, och på kvällen hämtar han oss dessutom. Sen visar det sig att han ska lämna in sin bil på service, på en liten mack i kvarteret där han bor. Vi diskuterar mitt bilhaveri. Sen diskuterar han det med verkstadskillen.
Och det hela slutar med att verkstadskillen, klockan tio på kvällen, tar sin egen bil, skjutsar hem mig och dottern, och går löst på min bil med hjälp av medhavda mekanikerattiraljer.
Det var inga konstigheter. Batteriet hade laddat ur. Han byter. Jag betalar och tackartackartackartackar.

Helt fantastiskt. Service pallipalli, sanna mina ord.

Kommentera

