Spruta i rumpan fixar det mesta

1 Nov

Atjo och host på er. Jaha, så var det dags för den årliga höstförkylningen, skål och välkomna ska ni vara allihopa!Det sägs ju att killar är så sjåpiga när det gäller sjukdomar, tror att de ska dö av en larvig förkylning och kräver uppassning dygnet runt.

Kan meddela att här är det minsann tvärtom. Det är MIG det är oerhört synd om när jag är förkyld. Är väl lite hypokondriskt lagd med, tolkar allt som oftast förkylningssymptomen som någon svårartad, obotbar åkomma. Hosta KAN ju vara tecken på annalkande lunginflammation, till exempel. Och feber…ja herreminskapare, det kan ju vara symptom på precis vad som helst, det! Hur många febersjukdomar finns det egentligen? Massvis, säkert. Usch, nu känner jag mig ännu sämre…

Något vidare medlidande får jag inte av maken. Jag står vid dörren till hans arbetsrum, med uppsynen av en ledsen hund och handen ömkansvärt placerad på min svettiga panna. Han tar en snabb blick på mig, säger ”jamen ta en alvedon och lägg dig”. Okänsliga knöl.

Själv är han tvärtemot. Beklagar sig inte ens. Meddelar korthugget att ”jag har nog feber”, sen tar han en alvedon och går och lägger sig.

Ibland tycker jag dock han går till ytterligheter sitt ”bra karl reder sig själv”-agerande. Som den gången han hade feber och stannade hemma från jobbet. Vid lunchtid masade han sig upp för att koka lite tomatsoppa. Som den empatiskt lagda hustru jag nu en gång är sa jag ”men sätt du dig och vila, jag kan koka soppan”. Nejdå, det kunde han minsann göra själv. Så där stod han och rörde i grytan. Efter nån minut säger han ”Tja, kanske du kan ta över en stund. Jag tror jag måste sätta mig. Faktiskt, om jag inte sätter mig nu så svimmar jag”.
Kände på hans panna. Den var iskall. Och ansiktet var vitt som ett papper. Händerna skakade lätt. Han tog sig tack och lov till en stol utan att svimma först.

I Korea är det oerhört viktigt att gå till doktorn även vid en lätt förkylning. Mår man inte bra SKA man till sjukhuset, sitta i väntrummet och sprida sina virus samtidigt som man inhämtar nya spännande virus från alla andra som sitter där och lider, sen går man in till doktorn och får nåt recept utskrivet. SEN kan man gå hem och vara sjuk i lugn och ro.
Det allra bästa är dock om doktorn ger dig en spruta i rumpan. Då kan du bli piggelin hur snabbt som helst. Det fick min man en gång, vid nån enveten infektion som inte gick bort. Häpp, han var feberfri och mycket piggare på bara några timmar. Farbror doktorn var inte så bra på engelska, men han lyckades i alla fall förmedla att en beståndsdel i rump-sprutan var vitaminer. Vad resten var vill vi kanske ändå inte veta. Tja, huvudsaken är att det hade effekt!

Nu får jag sluta. Hög tid att ta en alvedon och tycka synd om mig själv. Har på känn att ingen annan här kommer att göra det…humpff.

5 svar to “Spruta i rumpan fixar det mesta”

  1. Elin, från luleå lördag, 5 juli , 2008 den 3:45 e m #

    Har nån lust att ge mej en spruta i röven så ja slipper lida!????!???

  2. annieverse söndag, 6 juli , 2008 den 10:55 f m #

    Elin: effekt eller inte, det beror nog på vad du lider av!

  3. Ia tisdag, 8 juli , 2008 den 6:53 e m #

    Nej, det är alltid klent med medlidandet. Min katt fick en spruta om inte i baken som också var full av vitaminer och blev som en ny… så det borde ske oftare.

  4. Ia tisdag, 8 juli , 2008 den 6:54 e m #

    om än inte i baken hade nog varit bättre svenska

  5. annieverse fredag, 11 juli , 2008 den 7:47 f m #

    Ia: ja, jag undrar om det inte är en förbisedd behandlingsmetod för folk och fä?!?

Kommentera

