Favortidoft eller kräkpiller?

29 Okt

Dofter, lukter, stanker…de väcker minnen. Och inget väcker så många starka minnen för mig som parfymer.
Doften av en parfym jag bar för många år sedan kan försätta mig i exakt samma sinnesstämning som då, få mig att minnas vad som upptog mina tankar, komma ihåg precis vad jag gjorde när jag bar den…minnen som jag inte skulle komma ihåg annars, plötsligt dyker de upp efter att ha varit väl gömda djupt nere i någon avlägsen hjärnvindling.
Det är häftigt, tycker jag.Satt och surfade runt en stund idag (när jag egentligen borde ha jobbat, jojo…) och hamnade på Bröllopstorget där det finns forum för det mesta, allt från smekmånadsresmål till brudmakeup. Hittade en tråd som handlade om parfymer, närmare bestämt om parfymer man inte gillar.
Hahaha, flera av mina absoluta favoritparfymer är tydligen verkliga hatobjekt. Till exempel ääääälskar jag en del parfymer från Estee Lauder (t.ex. Beautiful, Private Collection, White Linen och Knowing)…flera av dessa är grymma lågvattenmärken enligt åtskilliga deltagare i denna tråd. Och min All Time Favorite nämndes upprepade gånger som ett verkligt kräkobjekt…nämligen Eden från Cacharel.
Måste säga att jag faktiskt tyckte denna parfym var helvidrig, skitäcklig och huvudvärksframkallande första gången jag nosade på den. Sen vet jag inte riktigt vad som hände, men jag kunde inte låta bli att köpa en flaska. Nu är den en av mina absoluta favoriter, förmodligen för att den är så udda.

Jag gillar inte alls såna parfymer som de flesta tjejer verkar gilla – lätta, friska och diskreta saker (undantaget Cliniques Happy heart och Clarins Eau Dynamisante, om den nu kan räknas till denna kategori). Fast en del tungviktare som Opium är inte heller min melodi. Fastnar istället för udda dofter, som just Eden, samt LouLou (även den från Cacharel), Angel (Thierry Mugler), Bvlgari Blv och Ciara (Revson).

Humhum. Undrar om mina parfympreferenser säger något om min personlighet…kraftigt udda och kräkframkallande, typ?!? Jaja, det står jag väl för i så fall…

Den parfym jag fått den ljuvligaste komplimangen för är Knowing (Estee Lauder). En manlig kollega sa en gång till mig att ”när du har den där parfymen på dig vill man bara följa efter dig hela dan och sniffa på dig!”.

Här i Korea verkar det för övrigt inte alls finnas lika många som använder sig av ”luktegott” som hemma. Och majoriteten av dem som doftar något åt parfymhållet till är faktiskt karlar (enligt mina kraftigt ovetenskapliga observationer i alla fall). Lite otippat, kanske.

Vilka parfymer gillar du?

Kommentera

