Främlingskap – inte helt fel alltid

27 Okt

En sak som är jättebra med att vara västerlänning i Korea är att man slipper alla påträngande gatu- och telefonförsäljare. Ingen skuttar fram till mig på trottoaren eller köpcentret för att få mig att teckna mig för ett nytt kreditkort eller mobilabbonemang, ingen vill att jag svarar på någon långrandig enkät. Tvärtom. När dessa försäljare/intervjuare ser mig komma går de genast ur vägen för mig. Härligt.Telefonförsäljare tar det bara några sekunder att bli av med. Såhär brukar det låta:
(Försäljaren): Jåbåseå? (betyder hallå på koreanska)
(Jag): Jåbåseå?
Försäljaren smattrar iväg med något jag inte begriper ett jota av.
(Jag): Sorry, do you speak english?
Försäljaren harklar sig. Eller fnissar. Försöker eventuellt med ”Jåbåseå?” igen varpå jag ännu en gång kontrar med ”Sorry, do you speak english?”.
Ny harkling, alternativt fniss. Till slut hör jag ett diskret ”klick” i andra änden.

Det var det, det.

Kommentera

