Skärpning, skärpning på toa

16 Okt

16 oktober 2005

Det finns vissa saker i Korea som jag nog aldrig kan vänja mig riktigt vid. Ja, ursäkta, nu blir det kanske lite osmakligt, men bland annat har jag vissa toalettrelaterade problem.

Precis som i andra asiatiska länder finns även här vad min dotter kallar för ”huka-toaletter” (västerländska toaletter är dock på stark frammarsch). Det vill säga en porslinsklädd ränna i golvet som man hukar över när man uträttar det man ska uträtta på toa.
”Huka-toaletterna” var väl lite småjobbiga till en början, men nu går det finemang (inbillar mig att hukandet främjar benmuskulaturen).

Vad jag har betydligt svårare för är att man inte ska slänga toapappret i toaletten. I Korea är avloppssystemen inte alltid tillräckligt dimensionerade i äldre hus. Därför bör man slänga sitt toapapper i en papperskorg bredvid toan. Även i nya hus, med moderna avloppssystem, står det en papperskorg vid toalettstolen, förmodligen för att folk är vana att slänga pappret just där.
Men efter 38 års rutinmässigt slängande av toapappret i toaletten är det inte helt lätt att lära om. Även om jag oftast, när jag besöker en offentlig toalett, predikar för mig själv ”släng nu toapappret i papperskorgen” hamnar det oftast, helt reflexmässigt, i toastolen.
Varpå jag skäms, och hoppas att jag inte orsakar översvämning…

Det är inte lätt att lära gamla hundar sitta…

Kommentera

