Självlockigt hår inget att önska sig

15 Okt

15 oktober 2005

Ni som går omkring och önskar att ni hade riktigt självlockigt hår – lägg av med det. Okej, okej, när det är nytvättat och tillpysslat med lite mousse eller så kan det se riktigt hyfsat ut, men dagen efter…örrrk.

Vaknar och ser i spegeln att jag måste ha sovit på samma sida hela natten. Ty på ena sidan är håret spikrakt och stripigt, på andra sidan väller det fram tufsiga korkskruvar. Den looken har väl inte varit inne sen synthmodet gick ur tiden. Please, låt mig slippa.
Jag duschar och när en fåfäng förhoppning om att luftfuktigheten ska göra testarna lika krulliga på bägge sidor, så blir det åtminstone symmetriskt. Ibland funkar det, ibland inte. Funkar det inte blir det till att blöta håret och försiktigt kamma igenom med grov kam, det är sista utvägen och brukar resultera i att jag kan visa mig ute i offentligheten utan att någon får spatt.
Att borsta igenom hår som mitt när det är torrt leder oundvikligen till en estetisk katastrof. Resultat: förvuxet Micki-troll med ångest i blick.

Om nån vänlig medmänska har några bra tips på produkter för självlockigt/krulligt hår, samt några mirakel-skötselråd, vänligen hör av er.
Tackartackar.

P.S. Provade rakpermanent en gång i tiden. Ingen hit. Speciellt inte när lockigheten växte ut igen…

Kommentera

