Heta svensklistan

14 Okt

14 oktober 2005

Det mesta som är svenskt går att klara sig utmärkt förutan, men bor man utomlands och får besök från Sverige är det trots allt vissa grejer som gästerna mycket gärna får ta med sig.

Min ”heta lista” över svenskt smått och gott som jag jättegärna lyser upp min koreanska vardag med innehåller för närvarande…

– Wettextrasor: solklart världens bästa disktrasor i fråga om uppsugningsförmåga
– Pulversåser och pulvermixer: allt från bearnaisesås till mix för fiskgratäng
– Pärlsocker: för de tillfällen i livet det slår slint i huvudet på mig och jag bestämmer mig för att var en sån där käck bullbakande mamma
– Svinto: det absolut bästa rengöringsmedlet för ingrodda gratängformar
– Vetekli och kruskakli: när jag får för mig att attackera familjen med nyttigt bröd (grovt bröd är fortfarande inte särskilt vanligt i Korea, koreanerna är ju traditionellt inga brödätare)
– Filmjölk: man kan odla egen faktiskt, på en slatt filmjölk blandat med vanlig mjölk som får stå och gotta till sig i rumstemperatur över natt
– Hmmm…jaja, finns det plats i resväskan emottager jag gärna några kilo Ahlgrens bilar också…och för all del några påsar Estrella dipmix, om det nu ska vara på det sättet…

Saker jag däremot klarar mig riktigt bra förutan är:
Svenskt kaffe: det går snabbare än man tror att ställa om till pulverkaffe samt latte
Sill: godast om man äter det nån gång då och då
Falukorv: se ovan för sill.

Kommentera

