Förkylt?

14 Okt

14 oktober 2005

”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder” – har du hört den förut?
Detta måste vara ett väldigt svenskt, eller åtminstone nordiskt talesätt. Kom att tänka på det idag, när temperaturen svalnade av betydligt frampå kvällskanten då solen gick ner.
Förra året gick dottern på en internationell förskola med ungar från all världens hörn. Efter skoldagen brukade många föräldrar låta barnen leka en stund på lekplatsen, men när temperaturen kröp ner mot 10 plusgrader, för att inte säga 5 grader plus, blev det allt glesare bland kidsen därute.
Uthålligast var min dotter (enda skandinav på skolan), en tysk grabb och, lite otippat tycker jag, ett gäng israeliska ungar.
Det var nog fler barn som ville ut och rasa av sig, men därav blev intet. ”Oh no dear, it is much to cold outside, you´ll get sick” hördes ofta från föräldrar från Mellan- och Sydeuropa, Mellanöstern och Asien.

Idag var jag hos guldsmeden för att hämta ut ett armband jag låtit laga. Fru guldsmed bjuder på en kopp varmt, grönt te och förmanar mig:
”You have to be careful now, very chilly mornings and evenings. Not good for your body. You get sick easily!”

Jag var på vippen att säga ”There is an old swedish saying…: there´s no such thing as bad weather, only bad clothes”…men jag lyckades hejda mig.

Förmodligen hade fru guldsmed bara blivit förbryllad.

Kommentera

