En riktig lyxtur

10 Okt

10 oktober 2005

Igår hasade jag och min mor upp riktigt tiiiiidigt för att åka på en bussutflykt jag anmält oss till. Målet var staden Suwon, söder om Seoul, där det finns en fantastiskt fin och välbevarad ringmur, samt Korean Folk Village, som väl kan kallas Koreas svar på Skansen.

Bussen skulle avgå från ett närbeläget hotell. Vi var där i god tid och jag stod och spanade efter den buss vi skulle åka med.

Hmmm. Det kom andra bussar från andra resebyråer. Men ingen från vår. Jag blev lite nervös. De kanske hade ställt in på grund av för få anmälningar eller nåt?
Så ringer det på min mobiltelefon. ”Hej, det är Austin från Mercury Travel. Har ni kommit till hotellet än?”
Jag bekräftade att vi stod utanför lobbyn.
”Men då får du vinka, så jag ser var du är!”, sa nämnde Austin.
Jag vinkade och såg mig runt. Jodå, där var en man som vinkade tillbaka. Han kom fram mot oss och presenterade sig glatt varpå jag berättade att jag stod och spejat efter hans buss men inte sett den.
”Nä, vi tar min van”, sa Austin glatt och ledde mamma och mig till vanen.
Det visade sig att mamma och jag var de enda som anmält oss till den här utflykten den dagen.
Jag sa att det var ju väldigt trevligt att de inte ställde in på grund av för få deltagare.
”Självklart inte, du och din mamma har ju anmält er”, sa Austin.

Ja, så kom mamma och jag iväg på vår utflykt, som enda deltagare, med inte bara Austin som guide utan även en ung kille som studerade turism vid ett av universiteten i Seoul och som hängde med som praktikant.

Vilken lyxutflykt! Två pigga, glada och trevliga guider som berättade hur mycket intressant som helst och som vi hade alldeles för oss själva hela dagen. Mamma var grymt imponerad. ”Hade det varit i Sverige hade de säkert ställt in”, sa hon.
Det misstänker jag också att de hade gjort.

Kommentera

