Daska på bara!

10 Okt

10 oktober 2005

Det daskas ganska hejvilt i Korea. Hittills har jag kunnat urskilja tre olika sorters daskar:

Den välmenande dasken. Kroppsdel som daskas till: företrädelsevis armen. Används: för att poängtera något eller göra någon uppmärksam på något. Till exempel som jag beskrev i inlägget ”Varför i all världen daskar hon till mig?” – om du ställt ifrån dig din väska kan någon i närheten plötsligt daska till dig för att göra dig uppmärksam på att inte lämna din väska utan uppsikt, det kan ju dyka upp en tjuv. Den välmenande dasken kan även ofta användas av försäljare på marknader, för att göra klart för dig som kund att det som de försöker sälja till dig är ett riktigt fynd; ”Only five thousand won! Very, very cheap!!”

Den lekfulla/kärleksfulla dasken. Kroppsdel som daskas till: armen, handen eller…tja, vad man nu känner för. Används: företrädelsevis av flickvän. På: pojkvän, eller kompis, när man skojar eller retas med varandra. Kan även ersättas av lekfullt boxande på arm eller i magen.

Den irriterade dasken: Kroppsdel som daskas till: armen eller handen. Används företrädelsevis av: fruar eller flickvänner. På: äkta makar eller pojkvänner, när de har gjort eller sagt något man tycker är så in i baljan dumt. Ackompanjeras inte sällan av ganska så högljudda verbala reprimander.

Än har jag inte blivit så assimilerad här så att jag börjat daska själv. Funderar på att mjukstarta med dask-kategori två. Att begagna mig av dask-kategori tre bär mig lite emot, svenskt finkänslig som jag är. Är inte säker på att jag skulle få tillfälle till det heller, efter 16 års äkenskap måste jag säga att jag lyckats träna maken rätt bra i konsten att undvika irritera sin fru…

Kommentera

