Riktiga karlar kör med broderier

5 Okt

5 oktober 2005

I en och annan koreansk bil hittar man i vindrutan en pytteliten kudde, stor som en nåldyna ungefär, med små söta figurer (allt från hjärtan och solar till små pussande par) samt ett telefonnummer inbroderat. Vadan nu detta? Jo, som jag redan tjatat om flera gånger tidigare blir det tidvis rätt trångt här, och ibland måste folk liksom parkera där de inte borde. Då är det kutym att lämna telefonnumret på vindrutan, så att den som eventuellt vill ha väck bilskrället kan ringa till dess ägare och omtala detta.
Alla kör naturligtvis inte omkring med gullegulliga små kuddar. Somliga föredrar mer kärva, dock lika informativa metoder som en papperslapp med mobilnumret nedplitat för egen hand.

Idag när jag kört hem från stormarknaden stod det en stor, mintgrön jeep strategiskt placerad mitt framför vår garageport. Hemmastadd Seoulinvånare som jag nu är klev jag ur min bil och gick direkt fram till jeep-eländet för att kikade in genom vindrutan.
Jojomän, där befann sig en ytterst snuttig liten kudde med små fåglar i ljusblått, rosa hjärtan och orange blommor. Tja, mintgrön bil och gullegullig mobilnummerkudde, det syntes ju direkt att det var en dam som ägde den bilen. Trodde jag. Tills jag ringde numret som fanns inbroderat och i luren möttes av en välmodulerad manlig basröst. Hoppsan!
Nåväl, efter vissa språkliga missförstånd, föranledda av min bristfälliga koreanska vokabulär och jeepägarens likaledes bristande engelska vokabulär lyckades jag få fram budskapet att hans bil stod framför min garageport och jag jättegärna ville han flyttade den en smula.

Två minuter senare älgar en riktigt stilig kostymprydd karl fram, bugar sig flera gånger, säger ”sorry-sorry-sorry”, hoppar i sin bil och flyttar den så jag kan köra in i mitt garage.

Så var det med det. Jag tycker allt det är lite charmigt med stiliga, basröstförsedda karlar som pryder sina vindrutor med små snuttiga, broderade kuddar i pastellfärger…

Kommentera

