Att gå säker i storstan

23 Sep

23 september 2005

Han är både förtjust och förskrämd, min makes koreanske kollega. Ska på konferens i New York om några veckor – första resan till Amerika. Jättespännande, naturligtvis. Han plockar ut en av sina få semesterdagar för att få lite extra tid över för sightseeing. Men…han är som sagt lite ängslig. ”Vet inte hur mycket jag vågar mig ut där, egentligen”, anförtrodde han min make. Jo, han har ju hört så mycket om brottsligheten. Man riskerar att bli rånad och nerskjuten på öppen gata, det känns inte riktigt bra.

För en korean är nog det här ännu mer skrämmande än för oss västerlänningar. Att rånöverfall och våld kan inträffa varsomhelst är liksom inga sensationer för oss. Herregud, i Malmö var det ju skottlossning på gågatan i city mitt på blanka dagen för inte så länge sedan. Som ett exempel.

Det är nog en av de saker jag kommer att sakna mest den dag vi flyttar härifrån. Att få gå säker. I alla fall mycket säkrare än hemma. Till och med på kvällen, efter mörkrets inbrott, dessutom som ensam kvinna. Mitt i storstan!

Visst finns det kriminalitet och våld även här. Men oftast är det interna uppgörelser som resulterar i våldshandlingar, och det drabbar mycket sällan utomstående. I Sydkorea råder fortfarande en slags gammaldags social kontroll, där familjen spelar stor roll – begår man brott skämmer man ut sig – och man skämmer dessutom ut sin familj. Skam – att förlora ansiktet – är nog det värsta som kan drabba en korean, och en koreansk familj.
Att Sydkorea dessutom har mycket strikta vapenlagar hjälper naturligtvis också till. Skottlossning mitt på öppen gata mitt i Seoul – det går knappast att föreställa sig. Så är man normalt försiktig (man behöver ju inte lulla omkring stenpackad endast klädd i bikini klockan tre på natten i nån mörk gränd, eller vråla antikoreanska slagord och bränna koreanska flaggan på öppna platser eller liknande) och har ögonen någotsånär med sig löper man betydligt mindre risk att råka ut för något här än i väst.

Sen ska man ju se upp som fasen i trafiken här, men det är en annan femma.

Kommentera

