Om the road again…

21 Sep

21 september 2005

Nu fortsätter jag på temat bilkörningens våndor i Seoul (se inlägget nedan). Kalla det ren idioti eller vanlig hederlig tjurskallighet ? min första vansinnesfärd bakom ratten här i stan lyckades inte chocka mig så svårt att jag la ner projektet bilkörning här överhuvudtaget. Nejdå. Blott två dagar efteråt var jag på G igen, dessutom medsläpandes min intet ont anande dotter som passagerare. Målet var en stormarknad som är lätt att hitta till. Och jag körde faktiskt alldeles rätt, både dit och hem. Men….det blev ett antal saftiga svordomar på vägen, orsakade av mina medtrafikanters – i mitt enfaldiga tycke – brist på trafikvett. (Taxibilar som tvärbromsade några centimeter framför mig för att de fått korn på en presumtiv passagerare, bussar som utan förvarning bytte tre-fyra filer på raken, etcetera)

När vi nästan var hemma igen, och jag hade avlevererat den sista saftiga skopan ovett över andra fordonsförare, utbrast dottern med mild stämma:

”Du mamma. Jag undrar om inte det är bäst att pappa kör vår bil istället. Jamen bara tills du blir mer van att köra här, alltså”.

Ljuvlig kommentar. Dock glömde hon ju att förtälja hur jag skulle bli mer van vid att köra om jag inte körde…så att säga.

Kommentera

