Hemlängtan?

19 Sep

19 september 2005

När jag är i Sverige får jag ofta frågan om jag inte har hemlängtan efter drygt två år utlandsboende.
Svaret är både ja och nej. Det jag saknar här är min familj och mina kompisar hemma i Sverige. Det jag inte saknar är vardagslivet därhemma. Nejnej, missförstå mig inte, jag lever inte något vidare glitter-och-glamour-lyxliv här. I princip är huvudingridienserna desamma: jobb, hämta-och-lämna dotter, laga mat, gå och handla, etcetera. Skillnaden är snarare att det inte blir lika ”vardagsgrått” och supervanligt här trots allt, efter två år i Seoul bjuder nästan varje dag på nya aha-upplevelser och överraskningar…även vanliga trista måndagar…som när man går och handlar, köper en konservburk med vad man tror är vanlig tonfisk, kommer hem, öppnar burken ? och möts av ännu en oväntad kulinarisk sensation!

Det är klart, hade jag vetat att jag flyttat utomlands för gott, och kanske inte haft någon möjlighet att besöka Sverige, hade jag nog haft en förfärlig hemlängtan. Men nu får jag ju åka hem åtminstone en gång per år, träffa nära och kära, äta mig mätt på svenskt lösgodis, sill och janssons frestelse ? och njuta av den vackra (?) svenska sommaren.

Faktiskt tycker jag att jag får det bästa av två – mycket olika – världar.

Kommentera

