Vardagsvänlighet

13 Sep

13 september 2005

Här i Seoul är det väderomslag så det förslår, kan jag säga. Igår var det väl ungefär 33 grader och fuktigt-kvavt, idag hällregnar det och åskblixtrarna viner genom luften.

Var en sväng på Namdaemun, en av Seouls största marknader, igår för att köpa lite ditt och datt. Namdaemun är en salig röra av det mesta, från kläder och skor samt campingutrustning till ginsengpreparat, torkat sjögräs, snittblommor och pappersartiklar.

Varmt var det som sagt, och knökat med folk som vanligt. Hittade lite ledigt utrymme på den av diverse emballage belamrade trappan till ett av de stora marknadshusen, satte mig ner för att vila fötterna och dricka lite vatten.
Då kommer en mc-budkille upp för trappan, får syn på mig och gestikulerar. Jag förstår att han vill att jag ska resa mig. ”Jaha, jag sitter väl i vägen”, tänker jag och reser mig upp.
Bäst som jag samlar ihop alla mina påsar dyker motorcykelgrabben upp igen, denna gång med en kartongbit under armen. Den lägger han på den plats jag nyss suttit på. Och sen gestikulerar han med ett leende att varsågod, nu kan jag sätta mig ner igen.

Han ville helt enkelt inte att jag skulle smutsa ner mig! Ett utslag av den spontana vardagsvänlighet som jag tycker gör den här larmande, myllrande storstaden rätt hemtrevlig på något sätt.

Kommentera

