”Good for health”

9 Sep

9 september 2005

I Korea verkar inte mat vara samma källa till njutning som det är för oss västerlänningar. Här äter man för att bli mätt och för att maten är nyttig. Punkt slut. ”Good for health” är ett mantra som upprepas ständigt. För fråga vilken korean som helst: koreansk mat är good for health. All koreansk mat. Jajemänsan. Och det har de rätt i. För basen i den koreanska mathållningen är ris och en mängd grönsaker. Tofu och sjögräs är andra vanliga ingredienser. Och den mytomspunna nationalstoltheten kimchi (se inläggen ”Koreansk mat” nedan) innehåller både vitaminer, mineraler, fibrer och nyttiga bakterier. Grädde och smör ? nixpix. Tja, tuggar man enbart i sig traditionella koreanska rätter blir det en hård kamp om man vill lägga på hullet.

Min käre make har under två års tid i princip enbart tuggat i sig diverse ”good for health”-varianter till lunch under arbetsveckan. Han går ju naturligtvis ut och äter lunch med sina kolleger, och han är ende utlänningen på sitt jobb. Och säga vad man vill om koreanskt mansfolk, men de verkar inte känna några starkare drifter att vidga sina kulinariska vyer. Töserna på kontoret, det vill säga sekreterarna, verkar betydligt mer nyfikna på att pröva nya smaksensationer, men eftersom Korea med bästa vilja i världen inte kan sägas vara något föregångsland på jämställdhetsområdet så är det de stora starka karlarna som bestämmer vad som ska förtäras till lunch.
Vid några sällsynta tillfällen har maken varit den enda närvarande karlen på kontoret vid lunchtid, och då har han och töserna i bästa samförstånd passat på att bege sig till någon icke-koreansk förtäringsinrättning. Töserna verkar för övrigt vara speciellt förtjusta i italiensk mat.

Så på helgerna, när vi i harmonisk familjeförening ska bestämma vad som ska förtäras, brukar maken låta framskymta att vad som helst blir jättebra, bara det inte är ”good for health”.

När jag är på den eminenta stormarknaden E-Mart för att veckohandla händer det förresten inte sällan att jag i ögonvrån ser hur en och annan infödd matshoppare intresserat fluktar i min kundvagn. ”Nämen kolla en västerlänning, nu ska vi se vad hon handlar, hmmm…se på fasen, nu slängde hon faktiskt ner potatis, tomater och gurka, det hade jag faktiskt inte trott…men vänta nu, se där ja, hon är på väg till chipshyllan, haha, det var väl det jag kunde tro..”

När jag känner mig riktigt full i fasen stannar jag extra länge vid disken med otaliga sorters kimchi i lösvikt, så att ALLA i närheten ska se mig, och köper sedan världsvant en STOR påse med favoritsorten.

Alltid chockar det nån, och det bjuder jag så hjärtans gärna gärna på.

Kommentera

