TV är mest skit

7 Sep

demonstration.jpg

Foto: Joongang Ilbo

7 september 2005

Jag tycker man kan kalla koreaner för Asiens italienare. Det är väldigt mycket känslor upp och ner och temperament här.

Demonstrationer är ett exempel. Det är mycket demonstrationer i Seoul, koreanerna har ett stort behov av att ventilera sina åsikter och känslor, vare sig det rör sig om miljöförstöring, dåliga arbetsförhållanden eller regeringens planer på att öppna rismarknaden. Inte så konstigt. Sydkorea har bara varit en demokrati i knappt 20 år, klart folk vill göra sig hörda när de nu faktiskt har chansen.

Har själv nästan råkat klampa in i en demonstration. En vacker höstsöndag när maken, dottern och jag hade varit på ett av muséerna mitt i stan och kom ut ur museiparken styrde ett demonstrationståg med banderoller, högtalare och pannbandsförsedda, bistra människor rakt mot oss. Tja, vi girade snabbt ner i närmaste tunnelbanenedgång, även om vi väl inte trodde att det var just oss tre som demonstranterna var särskilt ilskna på. Lite nervös blev jag dock, innan vi kom till Korea hade jag hört om det myckna demonstrerandet här som ibland kan ta sig ganska våldsamma uttryck när demonstranterna drabbar samman med polisen. Men om jag ska gå efter vad lokalpressen skriver så tycks våldsamma demonstrationer bli allt mindre vanligt.

Bilden nedan visar en både handfast och pedagogisk demonstrationsmetod; det är hörselskadade som protesterar mot att tv-stationerna visar alldeles för få textade program. Vem kan missa budskapet: tv är mest skit!

Kommentera

