Pigg och rask med ginseng?

7 Sep

7 september 2007

I Korea kan man köpa ginseng i alla möjliga former. Det finns förstås ginsengtabletter och -kapslar, men även ginsenghudkrämer, ginsengtvålar, ginsengte – you name it. Ginseng används också i matlagningen, t.ex. i grytor.

Ginseng har använts i Östasien i tusentals år och Panax ginseng, som anses vara den bästa sorten, odlas framför allt i Sydkorea, som faktiskt är världens största ginsengexportör.

Själv är jag inte helt opåverkad av det enorma ginsengutbudet runtomkring mig. Johodå, jag har varit duktig och inköpt både ginseng i form av te, kapslar och tonikum, allt för att bli kvickare i knoppen, piggare på vintern och förhoppningsvis slippa en och annan förkylning.

Har dock inte märkt någon effekt än. Men vänta nu, jag kanske skulle ta ner en av ginsengförpackningarna från hyllan i köksskåpet och stoppa i mig en och annan kapsel också?

Hmmm, revolutionerande tanke. Tror jag ska göra det. Om jag orkar. I morgon eller så…

Kommentera

