Strandsatt sköldpadda i sängen

6 Sep

6 september 2005

När vi kom till Korea för drygt två år sedan flyttade vi in i en nybyggd lägenhet som var delvis möblerad, bland annat med en dubbelsäng. Kanon, tänkte maken och jag, då behöver vi ju inte ta med oss alla möbler från Sverige.

Så första kvällen, nyinkommen till Seoul efter långresan från Sverige, slängde jag mig utmattad på den nya sängen.
Den var stenhård. Ja, nästan i alla fall.
Tja, det där kunde jag väl ha räknat ut i förväg om jag använt min lilla söta hjärna. Koreaner sover traditionellt på golvet. (De använder en slags tjocka täcken som väl närmast kan liknas vid en sovsäck, fast mycket rymligare – för övrigt är de ofta mycket vackra i olika klara färger och med fina broderier. På morgonen rullas de ihop och stuvas undan). De är alltså vana vid hårda sovunderlag. Det börjar i och för sig bli lite poppis med sängar här, men då vill koreanerna naturligtvis ha samma slags underlag som de är vana vid. Alltså är koreanska madrasser i princip stenhårda.

Uppvaknandet nästa morgon var tämligen plågsamt och ledbrutet. Kände mig som en stel 90-åring när jag likt en strandsatt sköldpadda försökte ta mig ur sängen.
What to do? Inte mycket mer än att gilla läget och hoppas på att jag skulle vänja mig. Vilket jag faktiskt också gjorde efter ett tag, med hjälp av en svensk bäddmadrass som kommit med i flyttcontainern av någon anledning. Men någon större njutning var det ju inte, precis.

I somras flyttade vi till en ny bostad här som var helt omöblerad och större än lägenheten vi haft innan. Insåg att vi nog måste skaffa lite möbler för att huset skulle få ett någotsånär bebott intryck, och lät därför skicka efter resten av bohaget från Sverige. Däribland våra sängar, hurra! Jaja, vi snackar varken Hilding Anders, Dux eller Hästens utan budgetvarianten från Obs! Interiör som vi köpte som fattiga studenter en gång i tiden. Men ändå…

Bohaget anländer. Sängarna bärs in i sovrummet. Jag drar ut på den väntande njutningen genom att dammsuga dem noga och bädda fint. Och sen…ahhhhh! Så lagom mjukt, följsamt och ohyggligt mysigt. Nirvana på jorden!!

Efter första natten vaknar jag – totalt ledbruten. Min kropp måste ha blivit koreaniserad när det gäller liggstandard! Den stela 90-åringen och strandsatta sköldpaddan gjorde en obejublad comeback, kan jag säga.

Men såhär efter en månad med svensk sängstandard känns det mycket bättre. Jag vänjer mig nog..

Kommentera

