Krockvarning

5 Sep

5 september 2005

Aha! Nu har jag äntligen fattat hur jag ska bära mig åt för att inte ständigt krocka med alla andra fotgängare i den myllrande storstaden Seoul.

Med 12 miljoner invånare är det inte så konstigt att det emellanåt blir trångt på gator och torg, i tunnelbanan och på marknaderna. Och en västerlännings första möte med den knökade fotgängarkulturen här kan bli mer eller mindre chockartat. För här knuffar man sig resolut fram mot sitt mål. Belevade och känsligt lagda västerlänningar kan få för sig att knuffarna är riktade mot dem som person, kanske tror de att den som knuffar gör det för att han eller hon inte gillar utlänningar.
Men allt knuffande här beror rätt och slätt på att det är trångt, och att det därför inte anses särskilt förfärligt om man råkar stöta till någon. De som blir knuffade verkar knappast heller reagera. Några ”rastistiska” knufftendenser har jag aldrig märkt, snarare upplever jag att många går åt sidan lite extra när de upptäcker att de håller på att kollidera med en utlänning.

En utlänning kanske också tycker det är förfärligt oartigt att den som knuffat till en inte ens har vett att be om ursäkt. Men vad jag har förstått resonerar koreanerna ungefär så här: ”jag har inte knuffat till dig för att vara elak, det bara råkade bli så ? varför i all världen skulle jag be om ursäkt när jag inte menat något illa?”

Tillbaka till min nya ”antiknuffstrategi”. Som nyanländ västerlänning i Korea försöker man hela tiden väja för alla andra, vilket alltid obönhörligen slutar med att man krockar med en eller flera personer som är helt oförberedda på ens märkliga kringelikrokar. Men om man går rakt fram och håller blicken fäst på sitt fjärran mål, inte på den närmaste omgivningen, kan man tämligen oknuffad ta sig fram genom myllret. Konstigt nog, funkar detta alldeles utmärkt!

Kommentera

