Nalle här och nalle där

29 Aug

nallesnutt.jpg

29 augusti 2005

Små snuttiga nallebjörnar har en enorm attraktionskraft på invånarna i denna knuffiga, myllriga, hetsiga storstad, kan jag säga. Nallebjörnsdyrkan är här totalt gränsöverskridande vad gäller kön och ålder. Både romantiskt lagda tonårstjejer och av tillvaron mer härdade gammeldamer kan ses bärande på väskor, plast- eller papperskassar och mobiltelefonssmycken prydda med gulleluddiga nallar med plirande blick och rosetten käckt på svaj. Två dagar i rad har jag dessutom sett tuffa unga, vältränade soldater i full kamouflagedräkt och kepsen djupt nerdragen över pannan bära på ljusblå plastkassar prydda med nallebjörnsmotiv – utan att skämmas det minsta, såg det ut som (tusan också att jag glömde kameran hemma…).

Nä, det är väl inte så konstigt egentligen att folk vill har nåt lite gosigt att bära med sig i den kärva storstadshetsen. Fast humhum, ni får förlåta om jag flippar ut totalt (skyller på att värmen håller på att smälta ner mina hjärnceller till oigenkännlighet…det är plus 30 grader här i Seoul – tänk om nallebjörnsälskarna här skulle gå ett steg längre och plötsligt deklarera:
”Nä nu räcker det! Nu ger vi attan i stress och jäkt och buff och knuff, nu skapar vi ett gosigare samhälle allihopa” – och plötsligt fylldes gatorna av folk i nallebjörnskostymer som planlöst lallade runt och kramade varandra av hjärtans lust?!?

Tvi vale. Vad får jag allt ifrån? Rätt som det är sitter jag väl här och skriver manus till koreanska såpoperor! Nä, jag kanske ska slå på luftkonditioneringen. Räddas vad som räddas kan av mina hjärnceller…

Kommentera

