Istället för trädgårdstomte

28 Aug

harubang.jpg

28 augusti 2005

En riktigt ful och gräll trädgårdstomte skulle jag gärna vilja pigga upp min lilla koreanska trädgård med. Som en påminnelse om mitt rika europeiska kulturarv, eller nåt. Bedrövligt nog glömde jag att köpa med mig en när vi var i Sverige i somras. Tja, jag får väl skaffa mig en Harubang istället. Harubang är väl det närmaste man kan komma en trädgårdstomte i Korea. Namnet betyder något i stil med ”farfars-sten”. Harubangen härstammar från ön Jeju på Koreas sydkust. Den hette från början Beoksumeori vilket betyder totemhuvud. Dessa skulpturer symboliserade gudar som både erbjöd skydd och som kunde sätta lite tjofräs på fertiliteten. De placerades bland annat utanför byarna, som en slags skydd mot onda andar.

Numera massproduceras Harubangerna i alla möjliga och omöjliga storlekar, antingen försedda med breda leenden eller med mer allvarliga uppsyner. Tror jag ska skaffa mig en glad liten skit och ställa på trappen. Den är faktiskt betydligt mer estetiskt tilltalande än en rödnäst plasttomte, när jag tänker efter…

Kommentera

